(Αφιερωμένο στη μνήμη του αγαπημένου θείου μου Γιάννη Κασαβελίδη, ζωγράφου, που έφυγε τόσο ξαφνικά και άδικα από τη ζωή, στο γύρισμα της μέρας από 5 προς 6 Απριλίου του 1976)
Νίμμη μου σ΄ευχαριστώ! Νομίζω, έστω και καθυστερημένα, ότι το όφειλα αυτό στο θείο μου! Απ΄όταν ήμουν παιδάκι τον θυμάμαι που ερχόταν σπίτι μας! Θυμάμαι τα όμορφα γαλανά του μάτια και τη μυστηριώδη έκφραση του προσώπου του, που ούτε γελούσε, ούτε ήταν θλιμμένο. Τον πίνακα με την κατσίκα που είναι πιο πάνω, τον είχε ζωγραφίσει στη Μεταμόρφωση (Κουκουβάουνες). Ήταν ένα τοπίο που θύμιζε χωριό, κοντά στο παλιό εκκλησάκι της Αγίας Βαρβάρας, στην περιοχή "μπαρουτάδικο". Χωριό ήταν ακόμα τότε οι Κουκουβάουνες. Και τι παράξενος, κακός οιωνός! Την επόμενη μέρα που τέλειωσε αυτό τον πίνακα (που στόλιζε για χρόνια το σαλόνι μας και μετά το ιατρείο μου), έπεσε ένας κεραυνός κι έκοψε το ένα από τα δέντρα που φαίνονται στον πίνακα, στα δύο! Ο απληροφόρητος δημοσιογράφος τον αποκάλεσε "άσημο". Όμως ο θείος ήταν πολύ γνωστός στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Πειραιά, κι εκείνες της ημέρες της δολοφονίας του ετοίμαζε την πρώτη του μεγάλη έκθεση, που ίσως να τον έκανε διάσημο! Κι ένα κακό προμήνυμα ακόμα: Ο θείος είχε νοικιάσει τον εκθεσιακό χώρο από ένα γραφείο κηδειών!...
Την άνοιξη του 1986 γνωρίστηκα με την Καίτη Γκρέυ. Ήμουν τότε φοιτητής στην οδοντιατρική σχολή της Αθήνας. Επειδή μου άρεσαν τα καλλιτεχνικά θέματα και με ενδιέφερε η έρευνα, η νονά μου Ευγενία Ζωγράφου μου πρότεινε να γράψω στην τοπική εφημερίδα του Ηρακλείου Αττικής "Δημοκρατική Ενότητα" ένα άρθρο για τον "Ζέφυρο". Ο "Ζέφυρος" ξεκίνησε σαν μπαρ από την δεκαετία του '30 στο Ηράκλειο. Αργότερα μετατράπηκε σε εστιατόριο και κέντρο διασκέδασης. Στην δεκαετία του '50 άλλαξε τέσσερις φορές ονομασία, καθώς και χέρια που τον διεύθυναν ως μαγαζί. Οι ιδιοκτήτες Χρήστος και Κώστας Σταυριανός (πατέρας και γιος), από το 1930 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '50 ονόμαζαν το μαγαζί τους "Ζέφυρος". Μετά, υπό την διεύθυνση των Μιχάλη Μπερτζελέτου και Βασίλη Ξυπολητάκου ονομάστηκε αρχικά "Θείος" και έπειτα "Ξυπολητάκος". Λίγο πριν κλείσει οριστικά, στα τέλη του '50, ονομάστηκε "Χαβάη". Ήταν ένα λαϊκό κέντρο διασκέ...
Ψυχή ευγενική, ρομαντική,γενναιόδωρη, δοτική, έντιμη και ευαίσθητη! Ανιδιοτελής, συμπονετική, φιλάνθρωπη, φιλότιμη, και σεμνή! Αλτρουίστρια! Ιδεολόγος και ιδεαλίστρια! Αγωνίστρια στη ζωή και στον πολιτικό στίβο. Με δυο λέξεις: ΣΠΑΝΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ! Φυσιολάτρης και φιλόζωη! Λάτρης της θάλασσας και των κοχυλιών της. Βιβλιόφιλη, φιλότεχνη, θεατρόφιλη και κινηματογραφόφιλη. Αφοσιωμένη, υποχωρητική και με θυσιαστική διάθεση κόρη, αδελφή, σύζυγος, μητέρα, γιαγιά και προγιαγιά, αλλά και εξαιρετική για εμένα νονά-δεύτερη μητέρα θα έλεγα καλύτερα, που μου μετάγγισε πολλά με την αγάπη της. Και στα τέλη της, καρτερική και οπλισμένη με ιώβεια υπομονή, σε όλες τις μεγάλες δυσκολίες που τις επιφύλαξε η ζωή. Ήταν η αγαπημένη ‘’Ευγενούλα’’ όλης της γειτονιάς που έμενε, στην οδό Σαλαμίνος 14, στο Ηράκλειο Αττικής. 9 Ιανουαρίου 2023, ώρα 2.30 το μεσημέρι, έφυγε από τη ζωή στα 85 της χρόνια στο Βαθύ της Σάμου, όπου ζούσε τα τελευταία χρόνια. Παρασκευή και 13, η ώρα 3, την πήρε η γη στην αγκαλιά της να ...
Δύο ταξίδια στην Αίγυπτο μέσα σε διάστημα εννέα μηνών, μέσα στην περίοδο της φοιτητικής ζωής. Το πρώτο, τον Ιούλιο του 1987, το δεύτερο, τον Απρίλιο του 1988. Συνολικά: Ένας μήνας στη γη των Φαραώ και του Νείλου! Αφορμή για το πρώτο ταξίδι στάθηκε μία πέτρα από το Όρος Σινά που με μεγάλο ενθουσιασμό μου πρόσφερε η φίλη και συμφοιτήτρια Βικτωρία, η οποία έκανε Πάσχα στη Χώρα του Νείλου το 1987. Εκείνη η "ιερή" πέτρα με το αποτύπωμα πάνω της τής Αγίας Βάτου, με κάλεσε στην Αίγυπτο. Ούτως ή άλλως, η χώρα αυτή εξασκούσε επάνω μου μια μαγεία από τα παιδικά μου χρόνια, τότε που διάβαζα για τον αρχαίο πολιτισμό της με τις τόσες μυστηριώδεις θεότητες, στο βιβλίο "Ήμουν κι εγώ εκεί" που εξέδιδε το απορρυπαντικό Rol, με εξαιρετικά κείμενα της Γεωργίας Ταρσούλη. Έπρεπε επιτέλους να την γνωρίσω! Ξεσήκωσα αμέσως την παρέα μου! Μέγας ενθουσιασμός, μανία ανακαλύψεων και νεανική τρέλα! Τόλμη, να εξερευνήσουμε (ριψοκίνδυνα κάποιες φορές) μιαν άγνωστη σ' εμάς χώρα (και ταυτόχρον...
Ἀπέτισες στὸν θεῖο σου φόρο τιμῆς ὅπως τοῦ ἔπρεπε, Μανώλη. Ἄνθρωπος μὲ ταλέντο, εὐαίσθητος καὶ ἀξιόλογος ζωγράφος, παρ' ὅλη τὴν σχετικὰ νεαρή του ἀκόμη ἠλικία, μὲ δικό του στύλ, ποὺ ἀντικαθρεπτίζει καὶ τὴν περίοδο ποὺ ζοῦσε. Ὑποψιάζομαι μερικὰ γονίδια ποὺ πέρασαν καὶ σὲ σένα..! Ὅσο γιὰ τὸ ἄχαρο καὶ ἀδέξιο σχόλιο τοῦ δημοσιογράφου, ποιὸς ξέρει τί μικρὸς γραφιὰς ἦταν ὁ κι αὐτός, τόσο ἤξερε.. Ἐσὺ ἔκανες ὑπερήφανο τὸν ζωγράφο Γιάννη Κασαβελίδη μὲ τὸν χαιρετισμὸ καὶ τὴν ἄξια ἀναγνώρση ποὺ ἀπέδωσες σήμερα στὸ ἔργο του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝίμμη μου σ΄ευχαριστώ! Νομίζω, έστω και καθυστερημένα, ότι το όφειλα αυτό στο θείο μου! Απ΄όταν ήμουν παιδάκι τον θυμάμαι που ερχόταν σπίτι μας! Θυμάμαι τα όμορφα γαλανά του μάτια και τη μυστηριώδη έκφραση του προσώπου του, που ούτε γελούσε, ούτε ήταν θλιμμένο.
ΔιαγραφήΤον πίνακα με την κατσίκα που είναι πιο πάνω, τον είχε ζωγραφίσει στη Μεταμόρφωση (Κουκουβάουνες). Ήταν ένα τοπίο που θύμιζε χωριό, κοντά στο παλιό εκκλησάκι της Αγίας Βαρβάρας, στην περιοχή "μπαρουτάδικο". Χωριό ήταν ακόμα τότε οι Κουκουβάουνες. Και τι παράξενος, κακός οιωνός! Την επόμενη μέρα που τέλειωσε αυτό τον πίνακα (που στόλιζε για χρόνια το σαλόνι μας και μετά το ιατρείο μου), έπεσε ένας κεραυνός κι έκοψε το ένα από τα δέντρα που φαίνονται στον πίνακα, στα δύο!
Ο απληροφόρητος δημοσιογράφος τον αποκάλεσε "άσημο". Όμως ο θείος ήταν πολύ γνωστός στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Πειραιά, κι εκείνες της ημέρες της δολοφονίας του ετοίμαζε την πρώτη του μεγάλη έκθεση, που ίσως να τον έκανε διάσημο!
Κι ένα κακό προμήνυμα ακόμα: Ο θείος είχε νοικιάσει τον εκθεσιακό χώρο από ένα γραφείο κηδειών!...